mdaily

  • ۰
  • ۰

تجسّم اعمال 10 ص

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 10

تجسّم اعمال

تجسم یا تجسّد اعمال در لغت به معنی مجسم شدن کارهاست و در اصطلاح بدین معناست که کردارهای نیک و بد آدمی پس از مرگ وی، در عالم برزخ و نیز در رستاخیز مجسم می‌گردند و با پیکری زیبا یا با پیکری زشت پدیدار می‌شوند و او را شادمان یا اندوهگین می‌سازند.

تجسّم یا تجسد اعمال، اصطلاحی است که می‌توان آن را مشترک در دین، کلام، عرفان و حکمت متعالیۀ صدرالدین شیرازی و پیروان وی به شمار آورد.

دربارۀ مسئلۀ تجسم اعمال دو دیدگاه وجود دارد:

دیدگاه اول: تجسم اعمال با موازین نقلی و عقلی ناسازگار است. طرفداران این دیدگاه ضمن استناد به برخی از آیات ناسازگار با نظریۀ تجسم اعمال، به تأویل آیاتی می‌پردازند که ظاهراً مؤید و مثبت این نظریه به شمار می‌آید؛ بعنوان نمونه، رؤیت اعمال در آیۀ:

«.. لِیرَوْاْ أَعْمَالَهُمْ » (زلزله/6)

طبق تصریح طبرسی در مجمع‌البیان به دو گونه قابل تفسیر است‌: نخست تفسیر باطنی که عبارت است از معرفت اعمال یا شناخت کردارها با چشم دل و در پرتو رؤیت قلب؛ دوم، تفسیر ظاهری که عبارت است از شناختی که در پرتو دیدن با چشم سَر به بار می‌آید که در این صورت، مراد از دیدن اعمال، "دیدن نتیجۀ اعمال" یا "رؤیت نامۀ‌ اعمال" ‌است، نه دیدن خود اعمال، و بر طبق هر دو تفسیر، تجسم اعمال، منتفی است.

در نقد و ردّ عقلانی نظریۀ تجسم اعمال، همچنین استدلال کرده‌اند که: اعمال، عَرَض است و عَرَض طبق قاعدۀ "العرضَ لا یبقی زمانین"، در دو زمان نمی‌ماند و پیداست که اعمال در شمار اعراض است و به سبب ناپایداری، در دو زمان، تجسم یافتن آن منتفی است.

دیدگاه دوم: طرفداران دیدگاه دوم، تجسم اعمال را به دلایل نقلی و عقلی ممکن می‌دانند و معتقدند:

‌1- آیات و روایات، تجسم اعمال را تأیید می‌کنند؛

2- به حکم تبدیل امر بالقوه به امر بالفعل، تجسم اعمال ممکن است، زیرا که صورت مجسم کردارها در آن جهان، حالت بالفعل کردارهای این جهانی است؛

3- بدان سبب که ذهن در عین تأثیر می‌گذارد و عین نیز در ذهن مؤثر است، تجسم اعمال امری ناممکن نیست.

بدین ترتیب دیدگاه مثبت مشتمل بر سه نظریه خواهد بود:

الف) نظریۀ دینی- کلامی: این نظریه از صریح برخی از روایات بدست میآید و با آیات قرآنی مورد تأیید قرار می‌گیرد. بر طبق این گونه روایات و به تأیید آیات، تجسم اعمال در دو نشئه تحقق می‌یابد.

گویاترین روایات در این زمینه سه روایت است:

1- روایتی که بر طبق آن مردم ر روز رستاخیز براساس نیاتشان برانگیخته می‌شوند.

2- روایتی که بر طبق آن، برخی از مردم با صورتهائی زشت‌تر از شکل میمون و خوک محشور می‌شوند.

3- روایتی که بر طبق آن، مردم در روز رستاخیز، از جهت نحوۀ‌ راه رفتن،سه گروه‌اند: سواران، پیادگان، و آنان که با صورت‌هایشان راه می‌روند.

ب) نظریۀ عرفانی: عارفان معتقد به نظریۀ "تجسم اعمال"، ضمن استشهاد به غالب آیات و روایاتی که از آن‌ها سخن رفت، در تبیین نظریۀ تجسم اعمال بر مبنایی فلسفی که همانا "تبدیل امر بالقوه به امر بالفعل" است، تکیه می‌کنند. بر این مبنا خُلقها، خویها و باورها در این جهان نسبت بدان جهان، اموری بالقوه به شمار می‌آیند و فعلیت یافتنشان در عالم برزخ و عالم آخرت، عینیت یافتن و مجسم شدن آن‌هاست.

لاهیجی در مفاتیح الاعجاز برای تبیین و توضیح نظریۀ تجسم اعمال، در شرح ابیات شبستری از قوت عنصری و تبدیل آن به موالید ثلاث (جماد، نبات، حیوان) شاهد می‌آورد. بدین معنا که قوت عنصری، که بالقوه موالید ثلاث محسوب می‌شود، در این جهان، به تدریج فعلیت می‌یابد و به جماد و نبات و حیوان تبدیل می‌گردد. بر این اساس، اعمال و اعتقادات آدمی در این جهان، حالت بالقوه دارند و در عالم برزخ و سپس در جهان آخرت، فعلیت می‌یابند و در هیئت‌های زیبا و زشت تجسم پیدا می‌کنند.

ج) نظریۀ فلسفی- صدرایی: صدرالدین شیرازی نخستین متفکری است که نظریۀ تجسم اعمال را در نظام فلسفی خویش وارد کرد و بدان صورت عقلی – فلسفی بخشید. ملاصدرا در این کار، هم از آیات و روایات بهره گرفت و هم از نظریۀ عرفانی تجسم اعمال سود جُست. مبنای ملاصدرا در تبیین فلسفی تجسم اعمال، "تاثیر و تأثّر ذهن و عین یا نفس و جهان واقع در یکدیگر" است. براساس این تأثیر و تأثر، هر پدیدۀ بیرون ذهنی، در ذهن یا در نفس اثر می‌گذارد و هر صورت درون ذهنی یا هر صورت نفسانی نیز در واقعیت‌های بیرون ذهنی مؤثر است. مثلاً پدیدۀ‌ رطوبت، به عنوان صورتی بیرون ذهنی در حس، خیال و عقل تأثیر می‌کند و صورت محسوس و متخیل رطوبت در حس و خیال، و صورت کلی رطوبت در عقل پدید می‌آید. اختلاف صورت‌های پدید آمده از آن روست که نحوۀ اثر یک مؤثر در مواطن مختلف،متفاوت است. عکس مسئله هم صادق است، یعنی مثلاً، خشم که صورتی درون ذهنی یا نفسانی است، بیرون از ذهن اثر می‌گذارد و موجب برافروختگی چهرۀ شخص خشمگین می‌شود، و بسا که این تاثیر، شدت بیشتری بیابد و خشم درونی، آتشی بیرونی پدید آورد و بدین ترتیب در عالم آخرت به صورت "آتشی که خدا افروخته، دل‌های [ناپاکان] را آتش می‌زند". (همزه/6-7)

پس از ملاصدرا و نفوذ و رواج فلسفۀ وی در میان متفکران ایرانی – اسلامی، بیشتر اندیشمندان تا روزگار حاضر از نظریۀ تجسم اعمال جانبدرای کردند. از جملۀ‌ این اندیشمندان می‌توان از فیض کاشانی، سبزواری و علامه طباطبایی نام برد.

تجسم و جاودانگى اعمال و مکتسبات انسان

از قرآن کریم و اخبار و روایات پیشوایان دینى چنین استنباط مى‏شودکه نه تنها انسان باقى است و جاوید مى‏ماند، اعمال و آثار انسان نیز به نحوى ضبط و نگهدارى مى‏شود و ازبین نمى‏رود و انسان در نشئه قیامت تمام اعمال و آثار گذشته خود را «مصور» و «مجسم‏» مى‏بیند و مشاهده مى‏کند.اعمال‏و آثار خوب با صورتهاى بسیار زیبا و جالب و لذت بخش









سایر محصولات :
تجسّم اعمال 10 ص

تجسّم اعمال 10...

فایل پاورپوینت ریاضی اول دبستان ..

فایل پاورپوینت ریاضی اول...

تجسم و جاودانگى اعمال و مکتسبات انسان 5 ص

تجسم و جاودانگى اعمال و مکتسبات انسان...

تجزیه تحلیل، پیچیدگیهای صنعتِ تجارت الکترونیک 37ص

تجزیه تحلیل، پیچیدگیهای...

فایل پاورپوینت در مورد ریاضی اول دبستان ..

فایل پاورپوینت در مورد ریاضی اول دبستان...

تجارت‌ الکترونیک‌ چیست؟ 43ص

تجارت‌ الکترونیک‌ چیست؟...

فایل پاورپوینت در مورد دوره آموزشی فارسی پنجم ..

فایل پاورپوینت در مورد...

تجارت در اینترنت بدون هیچ سرمایه ای 42 ص

تجارت در اینترنت بدون هیچ...

فایل پاورپوینت در مورد روشهای یاددهی یادگیری درس ریاضی ..

فایل پاورپوینت در مورد روشهای...

تجارت الکترونیک و فروشگاه اینترنتی 50ص

تجارت الکترونیک و فروشگاه...

تجارت الکترونیک 30 صفحه ای

تجارت الکترونیک 30 صفحه...

فایل پاورپوینت در مورد راه های تشخیص ترکیبات وصفی و اضافی ..

فایل پاورپوینت در مورد راه های تشخیص...

تجارت الترونیک 10ص

تجارت الترونیک 10ص...

فایل پاورپوینت در مورد روش تدریس سخنرانی ..

فایل پاورپوینت در مورد روش تدریس...

تبیین ابعاد توسعه در نظام اسلامی از دیدگاه امام خمینی 45ص

تبیین ابعاد توسعه در نظام اسلامی...

فایل پاورپوینت در مورد دریافت مفاهیم ..

فایل پاورپوینت در...

تبار شناسی وهابیت

تبار شناسی وهابیت...

تاملی در مفهوم تعلیم و تربیت

تاملی در مفهوم تعلیم و...

فایل پاورپوینت در مورد روش حل مسئله ..

فایل پاورپوینت در مورد روش حل...

تاریخچه ى حفظ قرآن

تاریخچه ى حفظ قرآن...

دانلود پاورپوینت آموزش یادگیرنده محور..

دانلود پاورپوینت آموزش یادگیرنده محور.....

تاریخچه فقه و اجتهاد 7ص

تاریخچه فقه و اجتهاد 7ص...

تاریخچه فقه و اجتهاد 10ص

تاریخچه فقه و اجتهاد 10ص...

دانلود پاورپوینت هندسه 1..

دانلود پاورپوینت هندسه 1.....

فایل پاورپوینت در مورد روش بدیعه پردازی ..

فایل پاورپوینت در مورد روش...

تاریخچه دلفی

تاریخچه دلفی...

فایل پاورپوینت در مورد روش مبا حثه ای بحث گروهی ..

فایل پاورپوینت در مورد...

دانلود پاورپوینت درس جغرافیا پایه پنجم..

دانلود پاورپوینت درس جغرافیا پایه...

تاریخچه حجاب استاد مطهری

تاریخچه حجاب استاد مطهری...

تاریخچه هک

تاریخچه هک...

دانلود پاورپوینت در مورد هم خانواده در زبان فارسی..

دانلود پاورپوینت در مورد هم خانواده...

تاریخچه کامپیوتر

تاریخچه کامپیوتر...

فایل پاورپوینت در مورد تدریس اعضای تیم ..

فایل پاورپوینت در مورد تدریس اعضای...

دانلود پاورپوینت ریاضی چهارم فصل ضرب و تقسیم تقریب اعداد..

دانلود پاورپوینت ریاضی چهارم ...

تاریخچه حجاب1

تاریخچه حجاب1...

فایل پاورپوینت در مورد روش استقرایی ..

فایل پاورپوینت در مورد روش...

تاریخچه حجاب

تاریخچه حجاب...

دانلود پاورپوینت علوم سوم نیرو همه جا..

دانلود پاورپوینت علوم سوم نیرو همه...

فایل پاورپوینت در مورد روش ایفای نقش ..

فایل پاورپوینت در...

تاریخچه حجاب در اسلام

تاریخچه حجاب در...

فایل پاورپوینت مطالعات اجتماعی کلاس پنجم درس8و9 راه ها وحمل ونقل ..

فایل پاورپوینت مطالعات اجتماعی کلاس پنجم...

دانلود پاورپوینت در مورد نمونه تابلوهای نمایش..

دانلود پاورپوینت در مورد نمونه تابلوهای نمایش.....

تاریخ سیاسی اسلام

تاریخ سیاسی اسلام...

فایل پاورپوینت راهنمایی معلم اجتماعی پنجم درس 1 ..

فایل پاورپوینت راهنمایی معلم اجتماعی...

تاریخ ادیان

تاریخ ادیان...

دانلود پاورپوینت در مورد درصد..

دانلود پاورپوینت در...

تاثیر کامپیوتر و اینترنت بر کودکان و نوجوانان

تاثیر کامپیوتر و اینترنت...

فایل پاورپوینت دستور زبان فارسی پنجم ..

فایل پاورپوینت دستور زبان...

دانلود پاورپوینت چگونه فرزندانمان اهل نماز شوند؟..

دانلود پاورپوینت چگونه فرزندانمان اهل نماز شوند؟.....

فایل پاورپوینت دستور زبان کامل فارسی ..

فایل پاورپوینت دستور زبان کامل...

گیاهان تیره نعناعیان 55 ص
گیاه ریحان 13 ص
گیاه چغندر قند 28 ص
گیاهان آپارتمانی 60 ص
برق 10ص
بررسی نقش رسانه‌های جمعی(با تاکید بر تلویزیون) در الگوپذیری و رفتار کودکان
برق
بررسی وضعیت فروش محصولات چرمی‌سبک (داخلی – خارجی)
بررسی وضعیت فعلی مدیریت بازار فیروزه صادراتی استان خراسان و ارائه راهکارههای مناسب جهت افزایش صاد
طرح توجیهی تولید رزین الکید
پل 24 ص

کلمات کلیدی :جسم عمال نظریۀ جسم یرون هنی جسّم عمال میzwnj گذارد میzwnj شوند الم رزخ الم خرت قوت نصری میzwnj نظریۀ فلسفی مىrlm وایات القوه
  • ۹۶/۰۹/۱۵
  • حسن حسنی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی