mdaily

  • ۰
  • ۰

تحقیق: آموزش اثر بخش معلم از نظر گوردون

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 11

آموزش اثر بخش معلم از نظر گوردون

در حالت نخست،معلم رفتار دانش آموز را می پذیردو مانعی در برآورده کردن نیازهای دانش آموزتوسط معلم به وجود نمی آید.در اینجا هدف معلم عبارت است از کمک به دانش آموز.در حالت دوم رفتار دانش آموز برای معلم قابل قبول نیست؛ زیرا عملا در برآورده سازی نیازهای دا نش آموز مانع به وجود می آورد. در این حال معلم تنها می تواند به خودش کمک کند. در هر مورد باید مهارت خاصی داشت.آموزش اثر بخش معلم دارای الگویی است که به کمک آن می توان مشخص کرد که در هر مورد از چه شیوه ای استفاده شود.کتاب گوردون با عنوان آموزش اثربخش معلم راهنمای خوبی است

زمینه آموزش اثربخش معلم

خواننده نباید از مفهوم «آموزش اثربخش» معنایی کلی بر داشت کند.و یا هر معنایی را برای آن در نظر بگیرد ،بلکه این اصطلاح اشاره به خصوصیت ویژه الگویی ارتباطی دارد که توسط«توماس گوردون» طرح ریزی شد. الگوی او نمونه ا ی ا ز ا یدئولوژی ا نسان گرایانه است که به صورت مهارتهای عملی بیان شده است.

این الگو ابتدا در کتاب گوردون تحت عنوان «آموزش اثر بخش والدین»(1970)مطرح شد.سپس نام آن به «آموزش اثربخش معلم »تغییر یافت (1947)و اخیرا نیز«آموزش اثربخش رهبر»نام گرفته است (1977). کاربرد عمومی این الگوناشی از شباهتهایی است که در روابط بین انسانها دیده می شودونیز مهارتهایی که لازمه این ارتباط است. این الگوی آموزشی توصیف کننده فرایند ارتباط میان دو دسته از مردم است ،خواه این رابطه به صورت مادر –کودک،معلم-دانش آموزباشد وخواه مدیر-کارمند

الگوی آموزش اثربخش

این الگو را به بهترین وجه می توان از نگاه یا دید کسی که به رفتارهای همه مردم توجه می کند، نشان داد.از این دیدگاه،می توان رفتارهای قابل قبول را در قسمت بالای آن و رفتارهای غیر قابل قبول را در قسمت پایین نمایش داد. ا ین اولین تصمیم است که فرد استفاده کننده ا ز الگو باید بگیرد.آیارفتاردیگران«قابل قبول»یا«غیر قابل قبول»است؟

بر اساس نظریه گوردون«رفتار قابل قبول »رفتاری است که دیگران باانجام آن،در برآورده کردن نیازهای شما مانعی ایجاد نمی کنند. این نکته به این معنا نیست که شما دوست داریدچنین رفتاری ادامه یابد.«رفتار غیر قابل قبول» به این معنا است که دیگران با انجام آن در روند برآورده سازی نیازهای شما ایجاد مزاحمت می کنند.این هم به آن معنا نیست که رفتار آنان غیر اخلاقی است ، بلکه شما فقط دوست دارید این رفتار متوقف شود

ما برای شناخت نمونه های این دو گروه رفتار کمی مشکل داریم. خط مرز طبقه «قابل قبول» شناور،و به بالا و پایین در حال نو سان است.خود فرد،دیگران و محیط بر این نوسان تاثیر دارند. بعضی روزها شما احساس خوبی داریدوبنا براین همه چیزبه خوبی پیش می رود .بسیاری از رفتارهای دیگران نِز به عنوان «قابل قبول »توصیف می شود .بعضی روزها هم بنا به هر دلیلی شما احساس خوبی نداریدبنا بر این «خط افتراقی»بالا می رود. رفتارهای بسیار کمی «قابل قبول»تلقی می شود وبیشتر رفتارها«غیرقابل قبول»هستند.

گفتیم «دیگران»نیز در این نوسان دخالت دارند.از نظربعضی از معلمان ،دانش آموزان بخش زیادی از این عوامل ،یعنی «دیگران»را تشکیل می دهند و عده ایدیگر معتقدند که این طور نیست و دانش آموزان تاثیر کمی بر این عامل دارند.البنه پذیرش این ساده است. طرز لباس پوشیدن دانش آموزان ،رفتار آنان در کلاس و توجهشان به وضعیت بهداشت فردی باعث می شود که آنها سهم بیشتر یا کمتری در این موضوع داشته باشند و رفتار آنها نیز کمتریا بیشتر برای معلم قابل قبول باشد. ما نمی توانیم به طور یکسان در همه اوقات ،همه رفتارهای دانش آموزان خود را قابل قبول بدانیم؛ زیرا این امر از قدرت انسان خارج است.

محیط نیز در این نوسانات نقش دارد؛زیرا در محیط است که رفتار ها انجام می گیرد ،خواه رفتاری قابل قبول باشد یانباشد،مثلا"رفتار «قابل قبول» یک دانش آموز که با نبودن مدیر بالا ی سر او انجام پذیرد ،ممکن است با ورود ناگهانی مدیربه داخل کلاس «غیرقابل قبول»تلقی شود.

از این جهت بسیار مهم است که با استفاده از این الگو، فرد تصمیم بگیرد که آیا رفتار دیگران برایش قابل قبول است یا نه.گوردون شیوه ای را برای حالت نخست و شیوه ای دیگر برای حالت دوم در نظر می گیرد.این شیوه ها که همان مهارت های پاسخی هستند،باید با تصمیم اولیه فرد«قابل قبول»یا «غیرقابل قبول» همخوانی داشته باشند.

تفاوت بین نقش یک معلم اثر بخش و ناکارا درایفای نقش خود به عنوان تسهیل کننده یادگیری در کلاس درس

معلمان اثر بخش :

1-کارهایشان بخوبی سازمان یافته و آماده است ؛ یعنی از وقت و زمان خود بخوبی استفاده می کنند و می کوشند تا برنامه خود را از قبل تنظیم و از لحظه لحظه کلاس برای یادگیری استفاده کنند .

معلمان اثر بخش :

2-برای عوض کردن موضوع بحث و گفتگو از لحظه ها استفاده می کنند ؛یعنی در کلاس فعالیتهای متنوعی را باعث می شوند و هر حادثه یادگیری مقدمه و بهانه ای برای حادثه یادگیری دیگر می شود .

معلمان اثر بخش :

3-از برنامه یا جدول یادگیری سریع استفاده مناسب می کنند ؛ یعنی کلاس را به صورت زنده و شاد و فعال اداره می کنند و در عین حال ، بردانش آموزان فشاری بیش از حد ظرفیت آنان وارد نمی آورند .

معلمان اثر بخش :

4دانش آموزان را برای یادگیری انگیخته نگه می دارند ؛ یعنی آنچنان فضای روانی را ایجاد می کنند که دانش آموزان نسبت به یادگیری مطالب کنجکاو و انگیخته باقی می مانند .









سایر محصولات :
تحقیق: آموزش اثر بخش معلم از نظر گوردون

تحقیق: آموزش اثر...

تحقیق در مورد تاریخچه استفاده از اطلاعات خاص 10 ص

تحقیق در مورد...

تحقیق در مورد مه 85 ص

تحقیق در مورد ...

تحقیق در مورد منوگرافی روستای سیاهکلان

تحقیق در مورد...

تحقیق آموزش ابتدایی

تحقیق آموزش ابتدایی...

تحقیق در مورد منوگرافی روستای سیاهکلان 28 ص

تحقیق در مورد منوگرافی روستای سیاهکلان...

تحقیق در مورد منوگرافی روستای سیاهکلان 27 ص

تحقیق در مورد منوگرافی روستای...

تحقیق در مورد تاریخچه یاهو از ابتدا تا کنون 5 ص

تحقیق در مورد تاریخچه یاهو...

تحقیق آمار بررسی نمرات فیزیک دانش آموزان سال دوم ریاضی فیزیک

تحقیق آمار بررسی نمرات...

پاورپوینت در مورد مقایسۀ شاخصهای اقتصادی اروپا و جهان

پاورپوینت در مورد مقایسۀ...

تحقیق در مورد مقایسه روش¬های مختلف برآورد دبی اوج سیلاب 18 ص

تحقیق در مورد ...

تحقیق در مورد معبد آناهیتا کنکاور

تحقیق در مورد ...

تحقیق آلومینیوم

تحقیق آلومینیوم...

تحقیق در مورد معادن زغالسنگ طبس r

تحقیق در مورد ...

تحقیق آلودگی مسیل ها و راه های جلوگیری

تحقیق آلودگی مسیل...

تحقیق در مورد معادن زغالسنگ طبس 82 ص

تحقیق در مورد...

تحقیق در مورد تاثیر موسیقی بر مغز

تحقیق در مورد...

تحقیق در مورد مبانی علم جغرافیا 89ص

تحقیق در مورد ...

تحقیق آلودگی محیط زیست

تحقیق آلودگی محیط زیست...

پاورپوینت در مورد شیخ صدوق

پاورپوینت در مورد شیخ صدوق...

تحقیق در مورد مسجد جامع تاریخی اصفهان و یرد 28 ص

تحقیق در مورد مسجد...

پاورپوینت در مورد مقیاس لیکرت Likert scales

پاورپوینت در مورد...

تحقیق در مورد کیفیت وکمیت جمعیت 32 ص

تحقیق در مورد کیفیت وکمیت جمعیت...

تحقیق آلودگی هوا و آثار زیانبار آن بر سلامت انسان

تحقیق آلودگی هوا و آثار زیانبار...

تحقیق در مورد کیفیت وکمیت جمعیت 30 ص

تحقیق در مورد کیفیت وکمیت...

تحقیق آلودگی هوا بر روی کروموزوم‌‏های جنسی اثر دارد

تحقیق آلودگی هوا بر روی کروموزوم‌‏های...

تحقیق در مورد کلیات استان گلستان 42 ص

تحقیق در مورد ...

تحقیق آلودگی صوتی

تحقیق آلودگی صوتی...

تحقیق در مورد کردستان 142 ص

تحقیق در مورد...

پاورپوینت در مورد مهارتهای مقابله با استرس و روش های کاهش

پاورپوینت در مورد مهارتهای مقابله...

تحقیق در مورد فریدون شهر

تحقیق در مورد فریدون شهر...

تحقیق آلرژی یا حساسیت چیست

تحقیق آلرژی یا حساسیت چیست...

تحقیق در مورد علل ظهور وسقوط رضاخان 64 ص

تحقیق در مورد علل...

تحقیق در مورد عجایب هفتگانه

تحقیق در مورد عجایب...

تحقیق آلبرت اینشتین

تحقیق آلبرت اینشتین...

تحقیق در مورد شهرستان نیشابور و مهمترین وقایع تاریخ آن 40ص

تحقیق در مورد ...

تحقیق در مورد شهرستان میانه 10 ص

تحقیق در مورد شهرستان میانه ...

تحقیق آلایندگی پساب شهری در خاکهای کشاورزی

تحقیق آلایندگی پساب شهری در...

تحقیق در مورد شهرستان روران

تحقیق در مورد شهرستان روران...

پاورپوینت در مورد مفاهیم اساسی جریان سیالات 2

پاورپوینت در مورد مفاهیم اساسی جریان سیالات...

تحقیق در مورد شناخت شهرستان شیروان 92 ص

تحقیق در مورد ...

تحقیق آفتاب دهی خاک

تحقیق آفتاب دهی...

تحقیق در مورد سفرنامه

تحقیق در مورد ...

تحقیق در مورد زلزله چیست 24 ص

تحقیق در مورد زلزله...

تحقیق آفات مهم انباری

تحقیق آفات مهم انباری...

تحقیق در مورد زلزله و حوادث طبیعی 21ص

تحقیق در مورد زلزله و حوادث...

پاورپوینت در مورد شاخصهای بیماریها

پاورپوینت در مورد...

تحقیق آغاز و پایان جهان در قرآن

تحقیق آغاز و پایان جهان در قرآن...

پاورپوینت در مورد مفاهیم اساسی جریان سیالات

پاورپوینت در مورد...

تحقیق در مورد زرقام 66 ص

تحقیق در مورد زرقام...

تحقیق درمورد: بررسی نقش مدیر درایجاد و رشد خلاقیت ونوآوری در مدرسه
تحقیق درمورد: بررسی مشکلات مربوط به استفاده زنان فرهنگی شاغل در مدارس شهر
تحقیق درمورد: بررسی سواد والدین بر پیشرفت تحصیلی دانش اموزان
مقاله درمورد. اندازه گیری بار الکترون توسط میلیکان
تحقیق: شستی استاپ استارت و سلکتور سوئیچ های فرمان
مقاله درمورد. باطری
تحقیق: بهره برداری پست های فشار قوی 1 2
تحقیق. بررسی کاربرد جی‌آی‌اس در ساماندهی مدارک علوم زمین
تحقیق: شریعتی
تحقیق درمورد: طرح استفاده فراگیر از سیستم عامل لینوکس در کشور
تحقیق درمورد: سید حسن مدرس
تحقیق درمورد: سید جلال آل احمد،
تحقیق درمورد: سیب زمینی
تحقیق درمورد: سیاهک ذرت

کلمات کلیدی :laquo قابل قبولraquo قابل قبول raquo شما احساس خوبی قابل قبول باشد laquo غیرقابل قبولraquo غیر قابل قبولraquo آموزش اثربخش معلم اثر بخش قابل قبول قابل قبولraquo دانش آموزان آموزش اثر laquo قابل آموزش اثربخش laquo آموزش قبولraquo اسفاده آموزان یادگیری رفارهای
  • ۹۶/۰۷/۲۷
  • حسن حسنی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی