تحقیق. ارزشیابی مهارتهای حرفهای معلمان دوره ابتدایی
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 6
ارزشیابی مهارتهای حرفهای معلمان دوره ابتدایی
این تحقیق به منظور ارزشیابی سطح تواناییها و مهارتهای حرفهای معلمان دوره ابتدایی و نیز یافتن نقاط قوت و ضعف این فرایند به منظور رفع نارساییها و بهبود کیفی روشهای تدریس در سطح شهر تهران انجام شد. افزون برآن رابطه برخی عوامل تأثیرگذار بر مهارتهای حرفهای معلمان چون جنس، سن، سطح تحصیلات، رشته تحصیلی، سابقه تدریس، شرایط فیزیکی و تعداد دانشآموزان کلاس، گذراندن دورههای آموزشی قبل و حین خدمت مورد سنجش قرار گرفت. برای بررسی رابطه بین مهارتهای حرفهای معلمان و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان و نیز دستیابی به تفاوت مهارتهای حرفهای معلمان مناطق مورد مطالعه سؤالهایی مطرح شد.جامعهآماری مورد مطالعه این تحقیق را معلمان مدارس ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 85-1384 تشکیل میدهند. مهارتهای حرفهای 457 نفر از معلمان دوره ابتدایی از 5 منطقه (2- 5- 6- 13 و 16) و 54 واحد آموزشی که با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شده بودند مورد مطالعه قرار گرفت. 45 نفر از مدیران مدارس ابتدایی به پرسشنامههایی که برای نظرخواهی از آنان در مورد چگونگی مهارت معلمان در تدریس تدوین شده بود، پاسخ دادند. کلاسهای درس 45 نفر از معلمان نیز 3 بار مورد مشاهده و ارزیابی قرار گرفت. ابزارهای اندازهگیری متغیرهای تحقیق با در نظر گرفتن هدفهای طرح شامل سه فرم چکلیست مشاهده روش تدریس معلمان در کلاسهای علوم، ریاضی و فارسی و دو پرسشنامه شامل پرسشنامه معلمان و پرسشنامه مدیران بود. شاخص پیشرفت تحصیلی، میانگین معدل نمرههای دانشآموزان کلاسهای مورد مطالعه در نیمسال اول سال تحصیلی (85-1384) بود. روایی محتوایی ابزارهای اندازهگیری متغیرها براساس نظر کارشناسی تعدادی از صاحب نظران تعلیم و تربیت و ناظر محترم طرح بررسی شد. اعتبار این ابزارها از طریق محاسبه ضریب آلفای کرانباخ (در مورد پرسشنامهها) و ضریب همبستگی بازآزمایی (چک لیست مشاهده تدریس معلمان) برآورد شد. ضرایب محاسبه شده در همه موارد بالاتر از 86/0 بود که از نظر ملاکهای روان سنجی مورد تأیید است. پس از جمعآوری دادههای مورد نیاز تحقیق، این دادهها با استفاده از بسته نرمافزاری SPSS با روشهای آماری مناسب (برحسب مورد، آمار توصیفی، آزمون t تک متغیری، آزمون گلموگراف - اسمیرونوف، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس و تحلیل رگرسیون چند متغیری) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتههای این بررسی که از خودسنجی معلمان، نظرخواهی از مدیران درباره مهارت حرفهای معلمان، و مشاهده روش تدریس معلمان در کلاسهای درس علوم، ریاضی و فارسی توسط مشاهدهگران و محاسبه نمرههای حاصل از پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در کلاسهای مورد مطالعه به دستآمده است، نتایج زیر را نشان میدهد:• مهارتهای عمومی تدریس معلمان دوره ابتدایی از دیدگاه خود آنان و دیدگاه مدیران از ملاک تعیین شده (60 درصد مهارتهای عمومی) بالاتر است. مهارتهای عمومی تدریس معلمان براساس نتایج مشاهدهگران در کلاسهای درس ریاضی بالاتر از ملاک 60 درصد است. اما در کلاسهای درس علوم و فارسی با ملاک یاد شده تفاوت قابل ملاحظهای ندارد.• مهارتهای اختصاصی تدریس معلمان دوره ابتدایی، از دیدگاه خود آنان و مدیران، بالاتر از حد متوسط ملاک است. اما سطح مهارتهای اختصاصی معلمان در کلاسهای درس علوم، ریاضی و فارسی از دید مشاهدهگران، با میانگین ملاک مورد انتظار تفاوت قابل ملاحظهای ندارد.• نتایج حاصل از خودسنجی معلمان نشان داد که سطح مهارت معلمان در تحقق هدفهای مهارتی، نگرشی و دانشی از حداقل ملاک مورد سنجش این تحقیق (60 درصد مورد انتظار) بالاتر است.• براساس نظر مشاهدهگران از مشاهده تدریس معلمان در کلاسهای علوم، معلمان دوره ابتدایی تنها در دستیابی به هدفهای نگرشی موفق بودهاند. اما در رسیدن به هدفهای مهارتی و دانشی بهحداقل ملاک قابل قبول دست یافتهاند.نتایج حاصل از مشاهده تدریس معلمان در کلاسهای ریاضی، حاکی از آن است که معلمان تاحدی به هدفهای نگرشی و دانشی دستیافتهاند، ولی در رسیدن به هدفهای مهارتی موفق نبودهاند.براساس نظر مشاهدهگران از مشاهده تدریس معلمان در کلاسهای فارسی، معلمان تنها در رسیدن بههدفهای نگرشی موفق بودهاند. مهارتهای دانشی آنان تقریباً نزدیک ملاک 60 درصد مورد انتظار است. اما به حداقل ملاک قابل قبول هدفهای مهارتی دست نیافتهاند.• در مهارتهای عمومی معلمان، سهم عامل «تناسب تعداد دانشآموزان کلاس با روش تدریس معلمان» و در مهارتهای اختصاصی آنان سهم عامل «شرایط فیزیکی کلاس درس» بیش از عوامل دیگر است. بدین معنی که تناسب تعداد دانشآموزان در کلاس و نیز شرایط فیزیکی مطلوب کلاس درس موجب بکارگیری مهارت بیشتر در تدریس و از عوامل مهم و اثرگذار در مهارتهای عمومی و اختصاصی معلمان به شمار میرود. امکانات آموزشی کلاس درس رابطه مستقیمی با تحقق هدفهای آموزشی دارد.• براساس نظر مشاهدهگران همبستگی بین پیشرفت تحصیلی دانشآموزان و مهارتهای عمومی و اختصاصی معلمان (کلاسهای علوم و فارسی) مثبت است. از این رو میتوان نتیجه گرفت که مهارتهای حرفهای معلمان با موفقیت دانشآموزان رابطه دارد. یعنی با افزایش مهارتهای عمومی و اختصاصی معلمان، پیشرفت تحصیلی دانشآموزان افزایش مییابد. از نظر مشاهدهگران بین مهارتهای عمومی و اختصاصی معلمان در کلاسهای ریاضی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان رابطه معکوس وجود دارد. • براساس گزارش مشاهدهگران در کلاسهای
سایر محصولات :
تحقیق. ارزیابی ریسک پل با استفاده از روش ترکیبی AHPDEA
لینک دانلود و خرید پایین توضیحاتفرمت...
تحقیق. ارزشیابی مهارتهای حرفهای معلمان دوره ابتداییلینک دانلود و خرید پایین...
تحقیق. ارزشیابى تکوینى یا مستمرلینک دانلود و خرید پایین توضیحاتفرمت...
تحقیق. ارزشهای اجتماعی...
تحقیق. ارزشهای غیر جاری و ارزشهای ذخیره ای...
تحقیق. ارزش غذایی سیب رمینی وروشهای نگهداری آن...
تحقیق. ارز و کاربرد آن در بازار پول...
تحقیق. ارث و وراثت در اسلام...
تحقیق. ارتباطات تحریکپذیر زمانی در پروتکل شبکهCAN...
تحقیق. ارتباط بین انسان ها...
تحقیق. ارتباط الکترون خواهی با انرژی یونش...
تحقیق. ارتباط افزایش حافظه اصلی با سرعت کامپیوتر...
تحقیق. اراده...
تحقیق. ارائه الگوی قابل عرضه ای از نماز به دنیا...
تحقیق. اداره بازرسی و استراتژی بازرسی...
تحقیق. اخلاق و فقه...
تحقیق. اخلاق ناپسند قوم لوط...
تحقیق. أشنایی با کره زمین...
تحقیق. اساس کار مانیتورهای LCD...
تحقیق. اسفنج ها...
تحقیق. فرار مغز ها و عوامل مؤثر در آن...
تحقیق. ریاضی به چه درد می خورد...
تحقیق. اسلام و دموکراسی...
تحقیق. فلسفه قیام عاشورا...
تحقیق. اشعه فروسرخ...
تحقیق. استعلا در نزد هایدگر...
تحقیق. فلسفه خدا...
تحقیق. فناوری نانو چیست...
تحقیق. استرس چیست...
تحقیق. فلسفه وانگیزه قیام امام حسین...
تحقیق. فلدسپات...
تحقیق. اصول زیست شناسی...
تحقیق. استفاده از موسیقی در قرائت قرآن...
تحقیق. از چشم ها مراقبت کنیم...
تحقیق. فواید و معایب زنبور عسل...
تحقیق. فلسفه اخلاق غربی و اخلاق اسلامی...
تحقیق. فواید سلامتی سبزیجات برگ سبز...
تحقیق. اسب...
تحقیق. ادیسون...
تحقیق. فقر...
تحقیقی درمورد امام محمد غزّالی طوسیتحقیقی درمورد امام خمینی
تحقیقی درمورد امام خمینی از ولادت تا رحلت
تحقیقی درمورد الگوریتم 20 ص
تحقیقی درمورد الکتریسیته و مغناطیس
مقاله. اعتبارات اسنادی،تعاریف وچگونگی انجام کار
مقاله. اطلاعاتی راجع به کامپیوتر و زبانهای برنامه نویسی
تحقیق: پیدایش اینترنت
مقاله. اعتصاب کارگری
مقاله. اطلاع یابی در اینترنت نیاز جوامع اطلاعاتی امروز
تحقیقی درمورد امام محمد غزّالی طوسی
تحقیقی درمورد امام خمینی
تحقیقی درمورد الکتریسیته و مغناطیس
تحقیقی درمورد بررسی عزت نفس و پیشرفت تحصیلی
تحقیقی درمورد انواع سیم و طریقه ی سیم کشی
کلمات کلیدی :معلمان دوره ابدایی حصیلی دانشzwnj آموزان مشاهده دریس معلمان پیشرف حصیلی دانشzwnj عداد دانشzwnj آموزان نظر مشاهدهzwnj گران دانشzwnj آموزان رابطه نگرشی موفق بودهzwnj های نگرشی موفق کلاسzwnj های مهارzwnj های دانشzwnj آموزان هدفzwnj های دریس معلمان های عمومی معلمان دوره zwnj های دوره ابدایی معلمان مهارzwnj کلاسzwnj دانشzwnj آموزان ابدایی حصیلی هدفzwnj حرفهzwnj عمومی