mdaily

  • ۰
  • ۰

تحقیق در مورد معاد

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل : .docx ( قابل ویرایش و آماده پرینت )

تعداد صفحه : 33 صفحه


قسمتی از متن .docx :

معاد از نظر صدر المتالّهین

امثال ملا صدرا گفته‏اندمعاد جسمانى است اما همه معاد جسمانى را برده‏اند در داخل خود روح‏و عالم ارواح، یعنى گفته‏اند این خصایص جسمانى در عالم ارواح وجود دارد، این فاصله‏اى‏که قدما از قبیل بو على میان روح و جسم قائل بوده‏اند و فقط عقل را روحى مى‏دانستند و غیر عقل را روحى نمى‏دانستند،این فاصله وجود ندارد.اما البته این مطلب هم مشکل را حل نکرده‏است، یعنى ما این را با مجموع آیات قرآن نمى‏توانیم[تطبیق‏کنیم].با اینکه حرف خیلى خوبى است و آن را با دلایل علمى هم مى‏شود تایید کرد ولى معاد قرآن را بااین مطلب نمى‏شود توجیه کرد، چون معاد قرآن تنها روى انسان نیست، روى همه عالم است.قرآن اساسا راجع به عالم ماده بحث‏مى‏کند نه تنها انسان: «اذا الشمس کورت، و اذا النجوم انکدرت، و اذا الجبال سیرت‏» مربوط به قیامت است، «یوم‏تبدل الارض غیر الارض‏» فقط ارض روح ما را نمى‏گوید، قرآن ارض(همین زمین)را دارد مى‏گوید، و سایر آیاتى که در قرآن هست. اینجا چیزهایى‏بوده است که علم قدیم قاصر بوده و نمى‏توانسته از اینجا یک قدم جلوتر برود، یعنى نه اینکه امثال ملا صدرا اینجا که‏رسیده‏اند کمیت‏شخصشان لنگ بوده، نه، اینجا که رسیده‏اند علم قدیم به شکلى بوده که اجازه نمى‏داده است‏یک قدم جلوتر بروند،ولى علم امروز در اینجا جلوى ما را باز کرده و همین راهى که آقاى مهندس رفته‏اند با اتکاء علم امروز بسیار راه‏مفیدى است.در میان قدماى ما فقط مرحوم آقا على مدرس با اینکه در عصر قدیم هم هست(متعلق به زمان ناصر الدین‏شاه است)و ظاهر هم این است که توجه به علم جدید نداشته ولى در عین حال در این زمینه حرفهایى زده که بوى این مطلب مى‏آید. چرا علم قدیم اجازه نمى‏داده است؟آن روز هم عرض کردم‏و حالا تکرار مى‏کنم: در علم قدیم این حرفها نمى‏توانسته مفهوم داشته باشد که خورشید یک روزى پیر شود واز بین برود، ماه پیر شود و از بین برود، زمین ما ساقط شود، چون بر اساس فلکیات قدیم بوده و افلاک یک حقایق ازلى و ابدى بوده‏اندو زمین هم یک موجودى بوده که براى همیشه باید در مرکز عالم باقى بماند.خراب شدن عالم به طور کلى، براى آنهانمى‏توانسته از نظر علمى مفهوم داشته باشد، هر وقت مى‏گفتند تعبدا مى‏گفتند ولى از نظر علمى نمى‏توانستند توجیه کنند. حالا که قرآن مى‏گوید: «و الارض جمیعا قبضته یوم القیامة‏و السموات مطویات بیمینه‏» تصریح قرآن است: زمین در آن روز در قبضه خداست و آسمانها به دست قدرت الهى درهم پیچیده مى‏شود، اگر ما این مرحله را هم توانستیم حل کنیم - که خود آقاى مهندس در این مرحله گامهاى خیلى مؤثرو مفیدى برداشته‏اند - یعنى مرحله‏اى که تمام عالم به سوى قیامت مى‏رود، که آن خواصى که عرض کردم[پدید مى‏آید]که‏نظامات عوض مى‏شود و تغییر مى‏کند و عالم مى‏رود به سویى که در آنجا انسانها دیگر پیرى ندارند، فرسودگى ندارند، مردن‏ندارند، تکلیف نمى‏تواند آنجا وجود داشته باشد، اجل و مهلت مقرر و از این حرفها نمى‏تواند وجود داشته باشد، وسوسه‏نمى‏تواند وجود داشته باشد و در آنجا حیات بر موت غلبه مى‏کند یا - به تعبیر ما - در آنجا روح بر جسم غلبه مى‏کند،نظام جنبه‏هاى حکومت روح بر جسم است نه جسم بر روح، اگر ما این مطلب راطى کنیم و برویم جلوتر، یک قدم بسیار بزرگى را برداشته‏ایم.تنهاآن[یعنى نظر ملا صدرا]نمى‏تواند معاد قرآن را حل کند.

کیفیت معاد

دلایل عقلى و نقلى به روشنى ثابت کرد که مرگ پایان زندگى انسان نیست، بلکه پس از مرگ، حیات دیگرى وجود دارد که در اصطلاح علم کلام، به آن «معاد» مى‏گویند. اکنون باید دید که کیفیت زندگى معاد چگونه است. آیا جسمانى است یا روحانى، و در صورت نخست، آیا بدن اخروى عین همان بدن طبیعى است که در این جهان با آن زندگى مى‏کرد، یا بدنى لطیف‏تر است که در اصطلاح به آن بدن مثالى یا برزخى مى‏گویند؟

براى آگاهى بیشتر، اقوال و نظرات دانشمندان را در این جا یادآور مى‏شویم، سپس نظریه مشهور دانشمندان اسلامى را مطرح و دلایل آن را بازگو مى‏کنیم:

.1 گروهى از متکلمان، شیوه معاد را، تنها جسمانى مى‏دانند و به وجود روحى جز جسم و مکانیسم بدن معتقد نیستند و در حقیقت روح در نظر آنان جسم لطیفى است که در بدن سریان دارد و همانند آتش در زغال، آب در گل و روغن در زیتون است.

دلایلى که درباره اثبات روح و روان و تجرد آن از ماده اقامه شده است در نقد این نظر کافى است، و نظریه این گروه از متکلمان در شناخت شخصیت و واقعیت انسان، دست کمى از نظر مادى‏ها ندارد و این گروه انسان را صرفا یک موجود مادى مى‏پندارند و به چیزى جز بدن و فعل و انفعال‏هاى فیزیکى و شیمیایى آن عقیده ندارند.

.2 گروهى از فلاسفه و بالأخص پیروان مکتب «مشاء» تنها به معاد روحانى معتقدند و مى‏گویند : پس از مرگ، علاقه روح نسبت به بدن قطع مى‏گردد، ولى از آن جا که روح، موجودى پیراسته از ماده است، فنا و نیستى در آن راه ندارد و پس از قطع علاقه از بدن، باقى و جاوید خواهد ماند.

این گروه چون نتوانستند اشکالات معاد جسمانى را حل کنند ناچار به معاد روحانى پناه بردند و معاد جسمانى را انکار کردند.

.3 گروهى از حکما، عرفا، دانشمندان علم کلام و شخصیت‏هایى از علماى امامیه، مانند شیخ مفید، شیخ طوسى، سید مرتضى، خواجه نصیر الدین طوسى و علامه حلى به هر دو معاد معتقدند و مى‏گویند: روح در سراى دیگر به بدن بازگشت مى‏کند. دارندگان این نظر، به دو گروه تقسیم شده‏اند که به گونه فشرده به آنها اشاره مى‏گردد.

الف) روح در سراى دیگر به بدن طبیعى و عنصرى که داراى فعل و انفعال طبیعى و شیمیایى است باز مى‏گردد و آیات قرآن از این نظریه به روشنى پشتیبانى مى‏کند.

ب) روح در سراى دیگر به بدن مثالى و برزخى که لطیف است و جرم و ماده ندارد، اما از مقدار و شکل برخوردار است، تعلق مى‏گیرد و این بدن لطیف به گونه‏اى عین بدن دنیوى است و هر کس آن را ببیند مى‏گوید: این همان انسانى است که در دنیا زندگى مى‏کرده، ولى از این نظر که داراى جرم و ماده نیست و قابلیت فعل و انفعال شیمیایى و فیزیکى ندارد، با آن تفاوت دارد.

از افراد معروفى که طرف‏دار این نظریه است حکیم معروف شیخ شهاب الدین سهروردى است و مرحوم صدر المتألهین نیز نظریه‏اى قریب به آن دارد، که این جا محل بیان آن نیست.

آرى، گاهى از برخى سخنان صدر المتألهین استفاده مى‏شود که وى به معاد با بدن عنصرى و طبیعى معتقد است (1) ، ولى چون در غالب کتاب‏هاى خود خلاف آن را انتخاب کرده است ناچار باید این سخن او را به نحوى تأویل کرد.

اکنون وقت آن رسیده است که ببینیم، از میان این نظریات کدام صحیح و پابرجاست.

قرآن بر جسمانى بودن معاد گواهى مى‏دهد

هر چند دلایل عقلى، اصل معاد را مى‏پذیرد، اما هرگز کیفیت معاد و چگونگى آن را بیان نمى‏کند. دلایل عقلى نمى‏تواند ثابت کند که معاد چگونه است آیا روحانى محض است، یا روحانى و جسمانى است و بر فرض دوم، آیا این جسم، جسم عنصرى و مادى است یا جسم برزخى و مثالى؟ این‏ها مسائلى نیست که از طریق برهان عقلى بتوان آن را ثابت کرد. تنها چیزى را که مى‏توان با برهان عقلى ثابت کرد این است که معاد به صورت روحانى و یا روحانى و جسمانى، بى‏اشکال است، اما از میان این صورت‏هاى ممکن، کدام تحقق خواهد پذیرفت باید به آیات قرآن و احادیث صحیح مراجعه کرد و حقیقت آن را بازیافت.

از این رو، حکیم بزرگ اسلام بوعلى سینا در این مورد سخنى دارد که ترجمه قسمتى از آن را نقل مى‏کنیم:









سایر محصولات :
تحقیق در مورد معدن سرچشمه

لینک دانلود و خرید...

تحقیق در مورد معجزات پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم

لینک دانلود و خرید پایین...

تحقیق در مورد معاد

لینک دانلود و خرید پایین توضیحاتدسته بندی...

تحقیق در مورد مشارکت معلمین در نظام پیشنهادهای آموزش و پرورش

...

تحقیق در مورد مردم‌داری در رهبری امام خمینی

...

تحقیق در مورد مراحل طراحی موتور توربین گازی هواپیما

...

تحقیق در مورد مس

...

تحقیق در مورد مرگ و زندگی بعد از آن

...

تحقیق در مورد مراحل طراحی موتور توربین گازی هواپیما 12ص

...

تحقیق در مورد مدیریت مشارکتی 10 ص

...

تحقیق در مورد مدیریت منابع انسانی 8ص

...

تحقیق در مورد مدیریت روابط انسانی و کارکنان سازمان 10 ص

...

تحقیق در مورد مذهب زرتشت 10 ص

...

تحقیق در مورد مدیریت پرورش جوجه بوقلمون

...

تحقیق در مورد مدیریت انبار

...

تحقیق در مورد مدیریت بهره وری 12ص

...

تحقیق در مورد مدیریت توسعه داخلی یک سیستم اطلاعاتی کمپس

...

تحقیق در مورد متغیرهای ساختار شناسی در جمعیت متفاوت میزبان 12 ص

...

تحقیق در مورد محلول سازی

...

تحقیق در مورد مبدل های حرارتی

...

تحقیق در مورد مالشعیر

...

تحقیق در مورد ماشینهای کود 13 ص

...

تحقیق در مورد مارها را بهتر بشناسیم

...

تحقیق در مورد مادران شاغل و تربیت فرزندان

...

تحقیق در مورد لا الله الا الله محمد رسول الله 14 ص

...

تحقیق در مورد لولر لیزری

...

تحقیق در مورد لباس و پوشش در سیره نبوى

...

تحقیق در مورد کودهای مناسب برای شالیزار

...

تحقیق در مورد کشاورزی 13 ص

...

تحقیق در مورد کاغذ ابر و باد

...

تحقیق در مورد کاربرد علم فیزیک در ورزش 26 ص

...

تحقیق در مورد قیام امام حسین

...

تحقیق در مورد قلب ما چه ش

...

تحقیق در مورد قران وراه تشخیص هویت انسان

...

تحقیق در مورد قران وراه تشخیص هویت انسان 10 ص

...

تحقیق در مورد قرآن‏شناسی از دیدگاه امام خمینیره

...

تحقیق در مورد قرآن وگسترش جهان 5 ص

...

تحقیق در مورد قرآن و حرکت منظومه شمسی

...

تحقیق در مورد قرآن و حرکت منظومه شمسی 12 ص

...

تحقیق در مورد قرآن و اندیشمندان معاصر 5 ص

...

تحقیق در مورد هنر و معماری اسلامی
تحقیق در مورد ماشینهای سنکرون
تحقیق در مورد کنوانسیون
تحقیق در مورد هیدرات گازی
تحقیق در مورد هنر و معماری اسلامی
تحقیق در مورد گیاهان
تحقیق در مورد گردش مواد سوختی
تحقیق در مورد گل گاو زبان 14 ص
تحقیق در مورد کیسه تنان
تحقیق در مورد قوانین حرکت نیوتن
تحقیق در مورد هیدرات گازی
تحقیق در مورد کارکردهای کلان روابط عمومی 173 ص
تحقیق در مورد گرافیک 50 ص
پاورپوینت در مورد اقتصاد خرد
پاورپوینت در مورد بازشناسی گفتار (Speech Recognition)
پاورپوینت در مورد بدهی های بلندمدت
پاورپوینت در مورد اهمیت کارآفرینی
پاورپوینت در مورد اقتصاد خرد
پاورپوینت در مورد اسیدها و خواص آنها
پاورپوینت در مورد اصول بازاریابی تلفنی 19 اسلاید
پاورپوینت در مورد استاندارد حسابداری (فعالیتهای ساخت املاک)
پاورپوینت در مورد PTSD
پاورپوینت در مورد ارزش و شاخص های آن
پاورپوینت در مورد آیین‌نامه ‌و مقررات‌ حفاظت‌ در ریخته‌گری‌، آهنگری و جوشکاری‌

کلمات کلیدی :وجود داشه باشد نمىrlm واند وجود واند وجود داشه مفهوم داشه باشد این حرفها نمىrlm اجازه نمىrlm داده نمىrlm واند مىrlm کند داشه باشد مىrlm شود علم قدیم مىrlm گردد این نظر مىrlm نمىrlm جسمانى روحانى laquo اینجا انسان ندارد ندارند

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی