تحقیق در مورد معاد
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : .docx ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 33 صفحه
قسمتی از متن .docx :
معاد از نظر صدر المتالّهین
امثال ملا صدرا گفتهاندمعاد جسمانى است اما همه معاد جسمانى را بردهاند در داخل خود روحو عالم ارواح، یعنى گفتهاند این خصایص جسمانى در عالم ارواح وجود دارد، این فاصلهاىکه قدما از قبیل بو على میان روح و جسم قائل بودهاند و فقط عقل را روحى مىدانستند و غیر عقل را روحى نمىدانستند،این فاصله وجود ندارد.اما البته این مطلب هم مشکل را حل نکردهاست، یعنى ما این را با مجموع آیات قرآن نمىتوانیم[تطبیقکنیم].با اینکه حرف خیلى خوبى است و آن را با دلایل علمى هم مىشود تایید کرد ولى معاد قرآن را بااین مطلب نمىشود توجیه کرد، چون معاد قرآن تنها روى انسان نیست، روى همه عالم است.قرآن اساسا راجع به عالم ماده بحثمىکند نه تنها انسان: «اذا الشمس کورت، و اذا النجوم انکدرت، و اذا الجبال سیرت» مربوط به قیامت است، «یومتبدل الارض غیر الارض» فقط ارض روح ما را نمىگوید، قرآن ارض(همین زمین)را دارد مىگوید، و سایر آیاتى که در قرآن هست. اینجا چیزهایىبوده است که علم قدیم قاصر بوده و نمىتوانسته از اینجا یک قدم جلوتر برود، یعنى نه اینکه امثال ملا صدرا اینجا کهرسیدهاند کمیتشخصشان لنگ بوده، نه، اینجا که رسیدهاند علم قدیم به شکلى بوده که اجازه نمىداده استیک قدم جلوتر بروند،ولى علم امروز در اینجا جلوى ما را باز کرده و همین راهى که آقاى مهندس رفتهاند با اتکاء علم امروز بسیار راهمفیدى است.در میان قدماى ما فقط مرحوم آقا على مدرس با اینکه در عصر قدیم هم هست(متعلق به زمان ناصر الدینشاه است)و ظاهر هم این است که توجه به علم جدید نداشته ولى در عین حال در این زمینه حرفهایى زده که بوى این مطلب مىآید. چرا علم قدیم اجازه نمىداده است؟آن روز هم عرض کردمو حالا تکرار مىکنم: در علم قدیم این حرفها نمىتوانسته مفهوم داشته باشد که خورشید یک روزى پیر شود واز بین برود، ماه پیر شود و از بین برود، زمین ما ساقط شود، چون بر اساس فلکیات قدیم بوده و افلاک یک حقایق ازلى و ابدى بودهاندو زمین هم یک موجودى بوده که براى همیشه باید در مرکز عالم باقى بماند.خراب شدن عالم به طور کلى، براى آنهانمىتوانسته از نظر علمى مفهوم داشته باشد، هر وقت مىگفتند تعبدا مىگفتند ولى از نظر علمى نمىتوانستند توجیه کنند. حالا که قرآن مىگوید: «و الارض جمیعا قبضته یوم القیامةو السموات مطویات بیمینه» تصریح قرآن است: زمین در آن روز در قبضه خداست و آسمانها به دست قدرت الهى درهم پیچیده مىشود، اگر ما این مرحله را هم توانستیم حل کنیم - که خود آقاى مهندس در این مرحله گامهاى خیلى مؤثرو مفیدى برداشتهاند - یعنى مرحلهاى که تمام عالم به سوى قیامت مىرود، که آن خواصى که عرض کردم[پدید مىآید]کهنظامات عوض مىشود و تغییر مىکند و عالم مىرود به سویى که در آنجا انسانها دیگر پیرى ندارند، فرسودگى ندارند، مردنندارند، تکلیف نمىتواند آنجا وجود داشته باشد، اجل و مهلت مقرر و از این حرفها نمىتواند وجود داشته باشد، وسوسهنمىتواند وجود داشته باشد و در آنجا حیات بر موت غلبه مىکند یا - به تعبیر ما - در آنجا روح بر جسم غلبه مىکند،نظام جنبههاى حکومت روح بر جسم است نه جسم بر روح، اگر ما این مطلب راطى کنیم و برویم جلوتر، یک قدم بسیار بزرگى را برداشتهایم.تنهاآن[یعنى نظر ملا صدرا]نمىتواند معاد قرآن را حل کند.
کیفیت معاد
دلایل عقلى و نقلى به روشنى ثابت کرد که مرگ پایان زندگى انسان نیست، بلکه پس از مرگ، حیات دیگرى وجود دارد که در اصطلاح علم کلام، به آن «معاد» مىگویند. اکنون باید دید که کیفیت زندگى معاد چگونه است. آیا جسمانى است یا روحانى، و در صورت نخست، آیا بدن اخروى عین همان بدن طبیعى است که در این جهان با آن زندگى مىکرد، یا بدنى لطیفتر است که در اصطلاح به آن بدن مثالى یا برزخى مىگویند؟
براى آگاهى بیشتر، اقوال و نظرات دانشمندان را در این جا یادآور مىشویم، سپس نظریه مشهور دانشمندان اسلامى را مطرح و دلایل آن را بازگو مىکنیم:
.1 گروهى از متکلمان، شیوه معاد را، تنها جسمانى مىدانند و به وجود روحى جز جسم و مکانیسم بدن معتقد نیستند و در حقیقت روح در نظر آنان جسم لطیفى است که در بدن سریان دارد و همانند آتش در زغال، آب در گل و روغن در زیتون است.
دلایلى که درباره اثبات روح و روان و تجرد آن از ماده اقامه شده است در نقد این نظر کافى است، و نظریه این گروه از متکلمان در شناخت شخصیت و واقعیت انسان، دست کمى از نظر مادىها ندارد و این گروه انسان را صرفا یک موجود مادى مىپندارند و به چیزى جز بدن و فعل و انفعالهاى فیزیکى و شیمیایى آن عقیده ندارند.
.2 گروهى از فلاسفه و بالأخص پیروان مکتب «مشاء» تنها به معاد روحانى معتقدند و مىگویند : پس از مرگ، علاقه روح نسبت به بدن قطع مىگردد، ولى از آن جا که روح، موجودى پیراسته از ماده است، فنا و نیستى در آن راه ندارد و پس از قطع علاقه از بدن، باقى و جاوید خواهد ماند.
این گروه چون نتوانستند اشکالات معاد جسمانى را حل کنند ناچار به معاد روحانى پناه بردند و معاد جسمانى را انکار کردند.
.3 گروهى از حکما، عرفا، دانشمندان علم کلام و شخصیتهایى از علماى امامیه، مانند شیخ مفید، شیخ طوسى، سید مرتضى، خواجه نصیر الدین طوسى و علامه حلى به هر دو معاد معتقدند و مىگویند: روح در سراى دیگر به بدن بازگشت مىکند. دارندگان این نظر، به دو گروه تقسیم شدهاند که به گونه فشرده به آنها اشاره مىگردد.
الف) روح در سراى دیگر به بدن طبیعى و عنصرى که داراى فعل و انفعال طبیعى و شیمیایى است باز مىگردد و آیات قرآن از این نظریه به روشنى پشتیبانى مىکند.
ب) روح در سراى دیگر به بدن مثالى و برزخى که لطیف است و جرم و ماده ندارد، اما از مقدار و شکل برخوردار است، تعلق مىگیرد و این بدن لطیف به گونهاى عین بدن دنیوى است و هر کس آن را ببیند مىگوید: این همان انسانى است که در دنیا زندگى مىکرده، ولى از این نظر که داراى جرم و ماده نیست و قابلیت فعل و انفعال شیمیایى و فیزیکى ندارد، با آن تفاوت دارد.
از افراد معروفى که طرفدار این نظریه است حکیم معروف شیخ شهاب الدین سهروردى است و مرحوم صدر المتألهین نیز نظریهاى قریب به آن دارد، که این جا محل بیان آن نیست.
آرى، گاهى از برخى سخنان صدر المتألهین استفاده مىشود که وى به معاد با بدن عنصرى و طبیعى معتقد است (1) ، ولى چون در غالب کتابهاى خود خلاف آن را انتخاب کرده است ناچار باید این سخن او را به نحوى تأویل کرد.
اکنون وقت آن رسیده است که ببینیم، از میان این نظریات کدام صحیح و پابرجاست.
قرآن بر جسمانى بودن معاد گواهى مىدهد
هر چند دلایل عقلى، اصل معاد را مىپذیرد، اما هرگز کیفیت معاد و چگونگى آن را بیان نمىکند. دلایل عقلى نمىتواند ثابت کند که معاد چگونه است آیا روحانى محض است، یا روحانى و جسمانى است و بر فرض دوم، آیا این جسم، جسم عنصرى و مادى است یا جسم برزخى و مثالى؟ اینها مسائلى نیست که از طریق برهان عقلى بتوان آن را ثابت کرد. تنها چیزى را که مىتوان با برهان عقلى ثابت کرد این است که معاد به صورت روحانى و یا روحانى و جسمانى، بىاشکال است، اما از میان این صورتهاى ممکن، کدام تحقق خواهد پذیرفت باید به آیات قرآن و احادیث صحیح مراجعه کرد و حقیقت آن را بازیافت.
از این رو، حکیم بزرگ اسلام بوعلى سینا در این مورد سخنى دارد که ترجمه قسمتى از آن را نقل مىکنیم:
سایر محصولات :
تحقیق در مورد معدن سرچشمه
لینک دانلود و خرید...
تحقیق در مورد معجزات پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلملینک دانلود و خرید پایین...
تحقیق در مورد معادلینک دانلود و خرید پایین توضیحاتدسته بندی...
تحقیق در مورد مشارکت معلمین در نظام پیشنهادهای آموزش و پرورش...
تحقیق در مورد مردمداری در رهبری امام خمینی...
تحقیق در مورد مراحل طراحی موتور توربین گازی هواپیما...
تحقیق در مورد مس...
تحقیق در مورد مرگ و زندگی بعد از آن...
تحقیق در مورد مراحل طراحی موتور توربین گازی هواپیما 12ص...
تحقیق در مورد مدیریت مشارکتی 10 ص...
تحقیق در مورد مدیریت منابع انسانی 8ص...
تحقیق در مورد مدیریت روابط انسانی و کارکنان سازمان 10 ص...
تحقیق در مورد مذهب زرتشت 10 ص...
تحقیق در مورد مدیریت پرورش جوجه بوقلمون...
تحقیق در مورد مدیریت انبار...
تحقیق در مورد مدیریت بهره وری 12ص...
تحقیق در مورد مدیریت توسعه داخلی یک سیستم اطلاعاتی کمپس...
تحقیق در مورد متغیرهای ساختار شناسی در جمعیت متفاوت میزبان 12 ص...
تحقیق در مورد محلول سازی...
تحقیق در مورد مبدل های حرارتی...
تحقیق در مورد مالشعیر...
تحقیق در مورد ماشینهای کود 13 ص...
تحقیق در مورد مارها را بهتر بشناسیم...
تحقیق در مورد مادران شاغل و تربیت فرزندان...
تحقیق در مورد لا الله الا الله محمد رسول الله 14 ص...
تحقیق در مورد لولر لیزری...
تحقیق در مورد لباس و پوشش در سیره نبوى...
تحقیق در مورد کودهای مناسب برای شالیزار...
تحقیق در مورد کشاورزی 13 ص...
تحقیق در مورد کاغذ ابر و باد...
تحقیق در مورد کاربرد علم فیزیک در ورزش 26 ص...
تحقیق در مورد قیام امام حسین...
تحقیق در مورد قلب ما چه ش...
تحقیق در مورد قران وراه تشخیص هویت انسان...
تحقیق در مورد قران وراه تشخیص هویت انسان 10 ص...
تحقیق در مورد قرآنشناسی از دیدگاه امام خمینیره...
تحقیق در مورد قرآن وگسترش جهان 5 ص...
تحقیق در مورد قرآن و حرکت منظومه شمسی...
تحقیق در مورد قرآن و حرکت منظومه شمسی 12 ص...
تحقیق در مورد قرآن و اندیشمندان معاصر 5 ص...
تحقیق در مورد هنر و معماری اسلامیتحقیق در مورد ماشینهای سنکرون
تحقیق در مورد کنوانسیون
تحقیق در مورد هیدرات گازی
تحقیق در مورد هنر و معماری اسلامی
تحقیق در مورد گیاهان
تحقیق در مورد گردش مواد سوختی
تحقیق در مورد گل گاو زبان 14 ص
تحقیق در مورد کیسه تنان
تحقیق در مورد قوانین حرکت نیوتن
تحقیق در مورد هیدرات گازی
تحقیق در مورد کارکردهای کلان روابط عمومی 173 ص
تحقیق در مورد گرافیک 50 ص
پاورپوینت در مورد اقتصاد خرد
پاورپوینت در مورد بازشناسی گفتار (Speech Recognition)
پاورپوینت در مورد بدهی های بلندمدت
پاورپوینت در مورد اهمیت کارآفرینی
پاورپوینت در مورد اقتصاد خرد
پاورپوینت در مورد اسیدها و خواص آنها
پاورپوینت در مورد اصول بازاریابی تلفنی 19 اسلاید
پاورپوینت در مورد استاندارد حسابداری (فعالیتهای ساخت املاک)
پاورپوینت در مورد PTSD
پاورپوینت در مورد ارزش و شاخص های آن
پاورپوینت در مورد آییننامه و مقررات حفاظت در ریختهگری، آهنگری و جوشکاری
کلمات کلیدی :وجود داشه باشد نمىrlm واند وجود واند وجود داشه مفهوم داشه باشد این حرفها نمىrlm اجازه نمىrlm داده نمىrlm واند مىrlm کند داشه باشد مىrlm شود علم قدیم مىrlm گردد این نظر مىrlm نمىrlm جسمانى روحانى laquo اینجا انسان ندارد ندارند